قواعد النشر وإجراءاته في مجلة العلوم الطبيعية

أولاً- مجلة جامعة الأزهر- غزة:

  1. مجلة جامعة الأزهر– غزة هي مجلةٌ علميةٌ محكّمةٌ معترفٌ بها، وهي تحمل الرقم المعياري الدولي     p-ISSN 1810--6366  للنسخة الورقية و e-ISSN 2409-0654 للنسخة الإلكترونية من المجلة.
  2. اللغة العربية الفصيحة هي لغة المجلة المعتمدة، ويتم قبول بعض المشاركات باللغة  الإنجليزية. 
  3. تنشر المجلة البحوث العلمية الأصيلة المحكَّمة التي تقدِّمُ جديداً في مجالات العلوم الطبيعية المختلفة، باللغتين العربية والإنجليزية.
  4. تنشر المجلة الترجمات، ومراجعات الكتب، والتقارير، وملخصات الرسائل العلمية بعد مناقشتها وإقرارها.
  5. تنشر المجلة في أعدادٍ خاصةٍ المتابعاتِ العلميةَ في جامعة الأزهر- غزة من البحوث والأنشطة الأكاديمية التي تُلقى وتناقش في المؤتمرات والندوات وورش العمل المتصلة بحقول اختصاصها.
  6. ترحب المجلة بنشر التعقيبات والتعليقات على أبحاث سبق نشرها في المجلة، على أن يتم تحكيم التعليقات المقدمة بمعرفة اثنين من المحكمين، أحدهما- صاحب البحث موضوع التعليق. وفي حالة إجازة التعليق للنشر في المجلة يقوم صاحب البحث- إذا رغب- بالرد على التعليق.

ثانياً- إجراءات النشر في مجلة جامعة الأزهر-غزة:

  1. يقدم الباحث بحثه للنشر وفق الشروط المبينة في البند (رابعاً) إجراءات تسليم البحث المعتمدة في مجلة جامعة الأزهر-غزة.
  2. يعرض البحث على هيئة تحرير المجلة للنظر فيه، ومدى ملاءمته لأسس البحث العلمي.
  3. في حال وجود ملاحظات من هيئة التحرير، يعاد البحث إلى صاحبه للأخذ بها قبل إرساله إلى التحكيم.
  4. في حال موافقة هيئة التحرير على سلامة البحث وإجراءاته، يرسل البحث إلى اثنين من المحكمين من ذوي الاختصاص، لتقييم البحث وكتابة تقرير مفصل حوله، وفق النموذج المخصص لذلك.
  5. إذا كان الباحث أو أحد المشتركين في البحث من جامعة الأزهر-غزة، يحكَّم البحثُ من قبل محكمين أحدهما من خارج الجامعة على الأقل.
  6. في حال الرد السلبي من أحد المحكمين، يرسل البحث في نسخته الأصلية إلى محكم ثالث للبت في أمر صلاحيته للنشر.
  7. يجب على الباحث بعد وجود تقارير إيجابية أن يقوم بالتعديلات المطلوبة وفق ملاحظات المحكمين في فترة لا تزيد على شهر من تاريخ التحكيم، ويميزها باللون الأحمر في متن البحث لتسهل مراجعتها.
  8. يتم تدقيق البحث لغوياً من قبل متخصص في اللغة العربية أو الإنجليزية حسب لغة البحث برتبة أستاذ مساعد على الأقل، وفق النموذج المخصص لذلك.
  9. يتم إرسال البحث بعد إجراء التعديلات المطلوبة إلى أحد المحكمين أو كليهما، للتأكد من إجراء التعديلات والالتزام بها.
  10. إذا أفاد المحكِّم بأن الباحث لم يقم بالتعديلات المطلوبة، يعطى الباحث فرصة أخيرة للقيام بها، وإلا يرفض البحث ولا ينشر في المجلة.
  11. لا يجوز أن يُعلَم أيُّ محكمٍ بنتائج المحكمين الآخرين.
  12. في حال وجود تقارير إيجابية من كلا المحكمين، والتزام الباحث بالتعديلات المطلوبة (إن وجدت) يتم نشر البحث، وإصدار إفادة للباحث بقبول بحثه للنشر، ويبين فيها رقم المجلد والعدد وسنة النشر.
  13. في حال الرد السلبي من كلا المحكمين لا يقبل البحث للنشر، وتصدر إفادة للباحث بعدم القبول.
  14. تحتفظ المجلة بحقها في عدم نشر أي بحث بناءً على تقارير المحكمين، وتعتبر قراراتها نهائية.

ثالثاً- قواعد النشر:

  1. تَنشر المجلة البحوث المقدمة للنشر فيها شريطة موافقة اثنين من المحكّمين علىالأقل.
  2. يراعى ألا يزيد عدد صفحات البحث على (20) عشرين صفحةً، شاملةً الحواشيَ والهوامشَ والجداولَ والأشكالَ والملاحقَ والمصادرَ والمراجع.
  3. يتألف مضمون البحث أو الدراسة مما يلي:
    • عنوان البحث– اسم الباحث/ الباحثين ومرتبته العلمية وعنوانه- ملخص باللغتين العربية والإنجليزية- مقدمة تتضمن مشكلة البحث، وأهميته وأهدافه، ومنهج البحث- متن البحث- الاستنتاجات والتوصيات (الخاتمة)- الجداول والملاحق(إن وجدت)- المصادر والمراجع- الفهرس.
  4. يجب عدم ذكر اسم الباحث أو الباحثين المشاركين في صلب البحث، أو أية إشارات تكشف عن هويتهم.
  5. يتم توثيق المراجع والمصادر وفقاً لنظام جمعية علم النفس الأمريكية American Psychological Association [APA]  سواء كانت لغة الكتابة العربية أم الإنجليزية.
  6. يقدم الباحث/ الباحثون نسخة واحدة من البحث مطبوعة على ورق A4 على وجهٍ واحد، وبدونِ إجراءِ أيةِ تصاميمَ أو إطاراتٍ للصفحة.
  7. يقدم الباحث/ الباحثون نسختين محوسبتين لبحثه، إحداهما بنظام (Word)، والأخرى بنظام (D.F).
  8. تكون حاشية الصفحة( 2.5) سم من كل جهة ما عدا الجهة اليسرى، فتكون( 4) سم بما في ذلك الهوامش والمراجع والمقتطفات والجداول والملاحق.
  9. تُرقم الجداول بشكل متسلسل، ويوضع عنوان الجدول ورقمه في أعلى الجدول، وبخطٍّ غامقٍ" Bold" حجمُه( 12)، أما محتويات الجدول فبنفس حجم الخط وبدون تغميق." Bold "
  10. يتم ترقيم الأشكال بشكل متسلسل، ويوضع عنوان الشكل ورقمه في أسفل الشكل، وبخطٍّ غامقٍ" Bold" حجمُه( 12)، أما محتويات الأشكال فبنفس حجم الخط بدون تغميق." Bold "
  11. تكون النسخ المسلمة مطبوعة على برنامج Microsoft Word بخط Simplified Arabic العنوان الرئيس 16 غامق Bold ، يكون متن البحث بحجم( 14) نقطة بشكلٍ متراصٍّ ذي لونٍ أسود، وتكون  العناوين بالمواصفاتِ نفسِها، ولكن بحجم خط( 14) نقطةBold " ".

رابعاً- إجراءات تسليم البحث:

  1. يقدم الباحث طلب النشر على النموذج المخصص لذلك.
  2. النشر في مجلة جامعة الأزهر-غزة (سلسلة العلوم الطبيعية) بدون رسوم نشر.
  3. يلتزم الباحث بدفع (10) عشرة دولارات عن كل صفحة تزيد على (20) العشرين صفحة المسموح بها، على ألا يزيد عدد صفحات البحث بالزيادة على (30) ثلاثين صفحة لحساب جامعة الأزهر– غزة رقم 223887 بنك فلسطين المحدود- فرع رام الله، أو من خلال الدائرة المالية بالجامعة .
  4. يقدم الباحث / الباحثون إقراراً خطياً مرافقاً للبحث، يفيد بأن البحث لم يسبق نشره، وأنه لم يقدم للنشر لجهات أخرى، ولن ينشر في أية مجلة أو كتاب قبل أن يبلغ برد المجلة وحكمها.
  5. يعلم صاحب البحث خطياً بتاريخ استلام بحثه، والإجراء الذي تم عليه.
  6. يجب أن تحتوي الصفحة الأولى من البحث على عنوان البحث، واسم الباحث أو الباحثين، وجهة العمل ومكانه، والبريد الإلكتروني( إن وجد).
  7. يجب تقديم ملخصٍ للبحث باللغة العربية بحد أقصى (100) مائة كلمة، وآخر باللغة الإنجليزية في حدود (100) كلمة، كل في صفحة مستقلة، على أن يحتوي ذلك على عنوان البحث، وبدون ذكر لاسم الباحث أو لأسماء الباحثين إن كان مشتركًا.
  8. إذا استخدم الباحث قائمة استبيان أو غيرها من أدوات جمع البيانات ينبغي أن تكون محكَّمة، وعلى الباحث أن يقدم نسخة منها إذا لم يكن قد تم ورودها في صلب البحث أو في ملاحقه.
  9. أن تخضع جميع الأبحاث الطبية للمبادئ الأخلاقية المنصوص عليها في إعلان هلسنكي، وأن يتم أخذ موافقة الجهات المعنية عن إعلان هلسنكي عند اجراء أبحاث طبية على الإنسان أو الحيوان.
  10. في حال قبول البحث للنشر يتعهد الباحث بإرسال نسخة إلكترونية من البحث بعد إجراء جميع التعديلات المطلوبة.

خامساً- قواعد عامة:

  1. تؤول كافة حقوق النشر للمجلة.
  2. يمنح صاحب البحث المنشور نسخة واحدة من المجلة، وخمس مستلات لبحثه.
  3. تعبر جميع الأفكار الواردة في المجلة عن آراء أصحابها، ولا تعبر عن وجهة نظر المجلة.
  4. لا تعاد البحوث التي لا تتم الموافقة على نشرها في المجلة إلى الباحثين.
  5. الاشتراك السنوي للأفراد في مجلة جامعة الأزهر- غزة.
    • داخل قطاع غزة: 30 دولاراً شاملة أجرة البريد
    • ‌ خارج قطاع غزة: 60 دولاراً بالإضافة إلى أجرة البريد
  6. توجه المراسلات المتعلقة بالبحوث والدراسات على العنوان التالي:
    • عميد البحث العلمي
      رئيس هيئة تحرير مجلة جامعة الأزهر – غزة
      ص. ب. 1277 غزة – فلسطين
      تلفون: 00970(8)2832926
      داخلي: 2190
      فاكس: 00970(8)2641888
      البريد الإلكتروني: jaug@alazhar.edu.ps

Publishing Guidelines and Procedures in journal of Al-azhar university – gaza
 (Natural Sciences)

First: Al Azhar University-Gaza Journal

  1. Al Azhar University-Gaza Journal is an accredited , peer-reviewed scientific journal with International Standard Serial Number (p-ISSN 1810-6366) for the hardcopy from and (e-ISSN 2409-0654) for the electronic form of the journal
  2. The adopted language of the journal is Classical Arabic, and some contributions are accepted in the English language
  3. The journal publishes authentic refereed scientific research that provides novelty in the following disciplines: Arts, Education, Law, Economics and Administrative Sciences, Sharia, and Islamic studies.
  4. The journal, after discussion and approval, publishes translations, book reviews, reports, and abstracts of scientific papers.
  5. The journal publishes the scientific follow-ups of research papers and academic activities discussed in conferences, seminars, and workshops.
  6. The journal welcomes feedback and comments on previously-published research in the journal, where the submitted comments and feedback shall be reviewed by two referees, one of whom is the author of the concerned research. In the event of the approval of publishing the comments or the feedback, the author may respond to the given feedback.

Second: Publishing Procedures at Al-Azhar University-Gaza Journal

  1. Researcher shall submit his research for publishing in accordance with the conditions set forth in Article (IV) of the adopted submission procedures at Al-Azhar University-Gaza Journal.
  2. The research shall be presented to the journal's editorial board in order to be evaluated according to research principles.
  3. In case the editorial board declined the research in its first reading, the referee fees (50 JD) shall be reimbursed.
  4. In case there are observations from the editorial board, the research is reverted to its author before peer review
  5. Upon the editorial board's approval of its validity, the research is reviewed by two concerned referees who write a detailed report about it in a specialized form.
  6. The research shall be reviewed by referees from outside Al Azhar University-Gaza if the author or one of the research participants is from the University
  7. In the event of a negative response from one of the referees, the research, in its original version, shall be presented to a third referee to decide on its publishing validity.
  8. Subject to positive reports, the researcher shall conduct the required amendments according to the referees' observations in a period not exceeding one month from the date of the referee. The researcher shall distinguish the amendments in a red color to facilitate the review process.
  9. A specialist in the Arabic Language, with academic rank no less than associate professor, shall review the research linguistically according to a specialized form.
  10. Following the required amendments, the research shall be presented to one or both of the referees to ensure conducting the amendments.
  11. If one of the referees reported the absence of the required amendments, the researcher shall have a last chance to conduct it, otherwise the research shall not be published in the journal
  12. The results of one referee shall not be presented to other referees
  13. In the event of having positive reports from referees accompanied by the researcher's commitment to conduct the amendments (if any), the research shall be published. A publishing acceptance statement stating the research vol. number as well as the year of publishing shall be issued.
  14. In the event of a negative response from both referees, the research shall not be published and a statement of declining the publishing shall be issued.
  15. The journal shall reserve the right not to publish any research based on the referees' reports, and considered it a final decision.

Third: Publishing Guidelines

  1. The journal shall publish the submitted research provided the approval of at least two referees.
  2. The research page numbers shall not exceed (20) pages, including footnotes, margins, tables ,charts , appendices , sources and references
  3. The research content shall consist of :
  4. Research title – name of researcher /s , scientific degree, and address- research abstract in English and Arabic- introduction that includes research problem,  its significance and objectives,  and research methodology –research text- conclusions and recommendations (conclusion) - tables and appendices (if any) - sources and references- index.
  5. The name of researcher/s or research participants or any signs reveal their identity shall not be mentioned in the crux of the research.
  6. The sources and references shall be documented according to the American Psychological Association [APA], whether the research language is Arabic or English.
  7. The researcher/s shall submit one copy of their research printed on single-sided A4 papers, without making any designs or frames on the pages.
  8. The researcher/s shall submit two computerized copies of the research, one in (Word), and the other in (P.D.F) format.
  9. The footnote shall be (2.5 cm) from each side, except the right side shall be (4) cm including footnotes, references, excerpts, tables and appendices.
  10. The tables shall be sequentially numbered, the table title and number shall be set in bold font size 12 at the top of the table, and the table contents shall be of the same font size yet without boldness 
  11. The charts shall be sequentially numbered, the chart title and number shall be set in bold  font size 12 at the bottom of the chart, and the chart contents shall be of the same font size yet without boldness 
  12. The submitted copies shall be printed using Microsoft Word program, in font type Simplified Arabic, with a main headline in bold font size 16. The research text shall be in font size (14) with no double spaces in black color. The headlines shall be of the same specifications, yet with bold font size (14).

Fourth: Research Submission Procedures

  1. The researcher shall submit his research in the special application form for publishing
  2. Publication in the journal of Al Azhar University-Gaza is free of charge.
  3. If the research exceeds 20 pages, the researcher shall pay $ 10 for every page, provided that the final research pages do not exceed 30 pages to Al Azhar University –Gaza bank account No. 223 887 –Ramallah branch or to the Department of Finance at the University.
  4. The researcher shall acknowledge in writing that his submitted research has not been published or submitted for publishing in other journals before Al Azhar Journal informs him of its final decision.
  5. The researcher shall be informed in writing of the date of his research receipt and the subsequent procedures.
  6. The first page of the research shall contain research title, name of research/s, place and address of work, email (if any).
  7. The researcher shall provide an abstract in Arabic with a maximum of (100) words and another abstract in English with a maximum of 100 words, each in a separate page, provided that it contains the research title without mentioning the name of researcher/s or research participants.
  8. Medical papers shall comply with the ethics of Helsinki Declaration and the researcher shall get a due consent for researching on humans And Animals.
  9. If a questionnaire or other forms of collecting data is used in the research, the researcher shall submit a copy of it if is not provided in the crux of the research or its appendences.
  10. Subject the approval of publishing the research, the researcher shall undertake to send an electronic copy of the research after conducting the required amendments.

Fifth: General Guidelines

  1. The journal shall reserve all copyrights.
  2. The researchers shall be awarded one copy of the journal
  3. The ideas expressed in the journal are their authors' own and do not reflect the journal views.
  4. Research that is not approved for publishing shall not be returned to its researchers.
  5. The annual subscription for individual in Al-Azhar University - Gaza Journal
    - Inside the Gaza Strip: $30 including postage
    -Outside the Gaza Strip: $30 in addition to postage
    Correspondences related to research and studies shall be directed to the following address:
  6. Dean of Scientific Research
    Chairman of the Editorial Board of Al Azhar University-Gaza Journal
  7. Gaza P.O Box 1277
  8. Tel: 00970(8)2641885
    Fax: 00970(8)2641888
    Email: jaug@alazhar.edu.ps