عرض تفاصيل البحث
المجلد | |
|
تاريخ النشر | |
|
عنوان البحث |
|
|
ملخص البحث |
الملخص: كل خطاب هو تمثيل، أو إعادة إنتاج. فاللغة نظام ترميزي، يستخدم وسائل قولية ليعبر عن المحتوى. وهذه الوسائل متلبسة بذات القائل، ومتأثرة بدوافعه. أي أن اللغة لا تقول الواقع ولكنها تقدمه لنا بطريقة غير مباشرة، فالواقع المقول هو مجرد إعادة حضور، وليس حضوراً مؤصلاً. فمن ناحية المحتوى، يمكن لنا القول بأن إنتاج دلالة أي نص أدبي، لا يمكن له أن يتجاوز تأثيرات الأيديولوجيا والدوافع النفسية وآثار المكبوتات واللاشعور، سواء في المؤلف أو شخصيات النص. وأما من ناحية الشكل، فلا شك أن هناك أعرافاً قصصية، لا بد من مراعاتها عند التعامل مع أي نص سردي. فالمتلقي ـ كما الناقد ـ يدرك أن كل مروي له راوٍ، مهمته إدارة العملية السردية بكاملها. وهذا الراوي لا يستطيع نقل كلام الشخصيات، كما حدثت في الواقع المفترض، بل إنه ينقله بلغته هو، وبطريقته هو. وإن إحدى مهمات التحليل أن يلاحظ كيف يتم ذلك. النص السردي عند عمر حمش هو مثل مخيم جباليا الذي ترعرع فيه: فكلاهما مزدحم مكثف. أما المخيم فمزدحم بسكانه، وأما نص حمش فمزدحم بدلالاته. وأما التكثيف فناتج عند عمر عن اقتصاده في الكلمات، في حين يتلاصق البشر صانعو الكلمات في المخيم. ومن ثم فغني عن القول أن كليهما ـ النص والمخيم ـ متلاصق الأركان ضيق المسارب، لا يعطي سره لكل أحد. ولذا تجد عمر لا يختار شخوصه إلا من بين هذه المسارب والأفنية الضيقة.
Abstract: Each discourse is a representation, or reproduction. The language is a coding system, which use says tools to reflect the content. This Tools Integrate into the self of speaker, and influence into his motives. Which means that any language does not say the reality, but offered it to us in an indirect way, which means that the speaking reality is a just re-attend, not original presentation. From the hand of content, we can say that the production of significance of any literary text, it can not exceed the ideology effects and psychological motives and repressions effects and unconsciousness, whether in the author or in text characters. As in terms of form, there is no doubt that there is fiction norms, must be taken into account when dealing with any narrative text. Recipients - as critic - aware that every narrative has a narrator, his task is to manage the entire narrative process. This narrator can not transfer personalities speech, as occurred in an assumed reality, but he transfer it in his language, and his way. One of the analysis tasks is to notice how to do it. The narrative text of Hamesh is like Jabalia camp, who grew up in it: both of their is busy and condensation. The camp is Busy of population, and the text of Hamesh is Busy of significances. The condensation result of the age economy in speeches, while the camp, crowded with human beings makers words. Thus it goes without saying that both the text and their own Narrow roads of the camp lack of staff, does not give the secret of each one. Therefore, find the age of Characters not only choose between these Narrow roads and narrow backyard. |
|
لغة البحث | عربي | |
الباحثون |
|
|
ملف مرفق | 5خضر محجز.pdf | |