عرض تفاصيل البحث
المجلد | |
|
تاريخ النشر | |
|
عنوان البحث |
|
|
ملخص البحث |
ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسات عناصر الإشراف التربوي في تحقيق فعالية المعلمين مع كشف خصائص المعلم الفعال من وجهة نظرهم. وتكون مجتمع الدراسة من 2407 معلما ومعلمة وتم تطبيق الاستبانة على عينة الدراسة البالغ عددها 321 معلما ومعلمة يعملون في مدارس وكالة الغوث الدولية. وقام الباحث بإعداد استبانة مكونة من (94) فقرة موزعة على ثمانية مجالات هي: القيادة ،العلاقات الإنسانية، التخطيط وشئون التلاميذ، التقويم، المادة العلمية، النشاط المدرسي، الأساليب الإشرافية،وقد تم استخدام المعالجات الإحصائية لحساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري والنسب المئوية وتحليل التباين الأحادي واختبار شيفيه واختبار (ت) باستخدام البرنامجٍSPSS . وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
Abstract: The study aimed at recognizing the level of the educational supervision practices in achieving the teachers ' efficiency beside discovering the characteristics of the effective teacher according to the teachers ' point of view . The problem of the study is represented in answering the following major question : What is the effect of the educational supervision practices on the teacher's efficiency in UNRWA schools from the high elementary teachers' point of view in For testing the hypotheses, the tow researcher used the analytic descriptive into eight fields . 1- leadership 2- Human relations 3- planning 4- students' affairs 5- Evaluation 6- Academic material 7- School activities 8- Supervision techniques . - The two researchers asserted the instrument validity through an expert jury in the local universities and UNRWA . The internal consistency validity for the items and the fields was asserted . The reliability coefficient for the items was ( 0.901 ) . The community of the study consisted of 2407 teachers ( male and female ) while the sample consisted of 321 teachers who work in UNRWA schools. SPSS program was used to compute average, standard derivation, percentage, single analysis of variance, ' Test and T. test . The study reached the following results : - The percentage of the required practices of the educational supervision was (64.42 ) and it is a good percentage . - The responses for the educational supervision in the different fields were Human relations (69.79 %) leadership (68.93 %) Evaluation (65.42 %) students affairs (65%)Planning (64.82 %) Academic material ( 64.65 %) Supervision techniques ( 60.99 %) School activity (60.27 %). The study indicated statistically significant differences in the educational supervision practices for achieving the teachers effectiveness due to gender . |
|
لغة البحث | عربي | |
الباحثون |
|
|
ملف مرفق | 6.pdf | |